Survival

A brand new start
In de jaren negentig had mijn vader een eigen radioprogramma bij omroep Menterwolde, “Gain end of swet”. Hij vroeg of ik een eigen versie van de tune die hij voor dat programma gebruikte kon maken. Met mijn primitieve middelen (rammelig keyboard en cassettedeck) nam ik een versie op, maar die vond hij te langzaam. In die tijd was het onmogelijk om het achteraf te versnellen dus de opname belandde in de prullenbak. Met “A brand new start” probeerde ik in mijn hoofd ook een soort van radio-jingle te maken. Ik weet zeker dat mijn vader dit nummer wél had goedgekeurd. Maar het was niet meer nodig, hij was inmiddels met het programma gestopt.

The best years
Het motto van dit nummer is “jong zijn is ook niet alles”. Ouderen denken dat jong zijn zo gemakkelijk is, maar ze gaan voorbij aan alle onzekerheden en worstelingen die een jongeling heeft in de zogenaamd ‘mooiste tijd van zijn leven’.
Anderzijds gaat het ook over willen leven in het moment. “I live for today” zing ik, me niet bekommerend over wat de beste tijd van mijn leven zou kunnen zijn.
De drums in dit nummer zijn geïnspireerd door Keith Moon van The Who. Alle instrumenten volgen een strak schema en de drums danst daar een beetje omheen.

Back in time
Het enigste nummer dat ik in 1998 heb opgenomen. Clavecimbel en strijkers geven het een ouderwets sfeertje. Ik fantaseer over tijdreizen en constateer na een ritje in een tijdmachine terwijl ik door de straten loop dat de tijd alles veranderd heeft. Mijn biologieleraar gaf ooit toe wiet te hebben gerookt in zijn jeugd, dat heb ik ook in de tekst verwerkt. Voor de rest is het pure fantasie.
“Nothing stayed the same/Everything has changed” – het komt in meer nummers voor. Ik kan moeilijk met veranderingen omgaan, vooral als ze blijvend zijn. Maar wie niet?

Trying to forget you
Geschreven nadat ik een blauwtje had gelopen. Ik vroeg of ze met me op stap wou, maar het mocht niet van haar moeder. Ik geloofde dat niet en ging er vanuit dat ze niet in mij geïnteresseerd was.
Eigenlijk is het bozige “Trying to forget you” niet zozeer een nummer over liefdesverdriet, maar over dat je de ander die je afwijst wilt kwetsen. Maar vervolgens niet weten hoe. Misschien door er een nummer over te schrijven.
Ik vond het akkoordenschema ergens op een bandje terug en ik geloof dat ik het vier jaar eerder had bedacht. De trompetsolo is ongelofelijk vals. Dit komt doordat ik van cassette naar cassette mixte en dat leverde kwaliteitsverlies op. Dat ik het uiteindelijk wel op CD heb gezet komt waarschijnlijk doordat ik het wel een goed nummer vond. Maar de opname is beneden alle peil.

You’re the brother (beluister)
Als enig kind ben je altijd op zoek naar een broer… Bij meerdere mensen heb ik een soort van broer-gevoelens gehad. De ene keer wat sterker dan de andere. Dit nummer gaat niet over een specifiek persoon, maar wel over de dynamiek die er in een vriendschap of broederschap kan ontstaan. Er is altijd iemand dominant; in dit nummer is dat de ander en de ik-figuur kijkt heel erg naar hem op maar is ook heel eigenwijs.
Ik besloot om de zang te dubbelen, het klinkt niet alleen leuker maar het sluit ook mooi aan bij het ‘broer’ – concept.

Nobody knows I’m here
In dit nummer blik ik terug naar 1995. Ik zat in een café, iedereen had lol en ik zat daar maar alleen. Ik was twintig en had het gevoel dat ik op zaterdagavond op stap behoorde te zijn. Maar ik had geen vrienden om mee uit te gaan en voelde me enorm eenzaam. Uiteindelijk besloot ik om maar weer naar huis te gaan, naar mijn veilige cocon.
Een jaar later zong ik dit live tijdens het eerste Mike Cubrik concert en dat werd behoorlijk gewaardeerd.

Who’s next?
Dit instrumentaaltje heeft iets slapstick-achtigs. Ik zie Laurel en Hardy voor me, of clowns die allerlei capriolen uithalen in het circus. Het begon eigenlijk met een pianomotiefje en daar bouwde ik de rest van de instrumenten omheen.

There goes Billy
Een nummer zonder refrein, maar met een aantal leuke instrumentale stukjes. Het is goed te horen dat ik bij dit nummer eerst de muziek heb verzonnen en dat de tekst pas later kwam.
Het gaat over een stoere jongen, die het ene na het andere meisje verslindt en alle andere jongens daardoor een slecht gevoel geeft. Aan het eind van het nummer blijkt dat Billy zijn onzekerheid probeert te verbergen met zijn stoere houding. Genoeg zulke gasten ontmoet in mijn jeugd om er een nummer over te kunnen schrijven.

The bischop
Vrolijke calypso-muziek met een furieuze tekst, wat een combinatie! Aanvankelijk bedoeld voor Mike Cubrik, maar Jan had wat problemen met de tekst. Hij wou liever geen nummers over religie op onze CD.
In “The bischop” ga ik fel tekeer tegen bischop Eijk die destijds beweerde dat homo’s niet in staat zouden zijn om liefde te geven. Daar gingen de weinige haren op mijn hoofd van rechtop staan. Inmiddels weten we dat er erg veel kindermisbruik in de katholieke kerk is geweest. Hypocriet zootje!
Ik zet daar de Lutherse predikant Dietrich Bonhoeffer tegenover, een man die voor de joden opkwam in de Tweede Wereldoorlog en juist de zwakkeren hielp.
Ik nam de zang en de (keyboard)steeldrums gelijktijdig op.

Survival
Het nummer waar dit album mee begon. Een nieuwe start. Piano, bas, drums, simpele melodie, simpele tekst. Back to basics! Over een jager-verzamelaar die dagelijks zijn leven in de waagschaal zet om eten te vinden voor zijn vrouw en kinderen. Zoiets schrijven en gelijktijdig nog in hotel Mama wonen. Best maf.