Brainwave

Op “Brainwave” ging ik de gitaar nog meer gebruiken dan op de voorganger “Escape to nowhere”. Zonder de melodie uit het oog te verliezen schreef ik een serie nummers die soms tegen de hardrock aan zaten. Deze stevige kant kwam geleidelijk tot stand, het was geen vooropgezet plan. 

Morning
Wanneer komt een optimistisch refrein het beste uit de verf? Als de coupletten in mineur zijn. Een trucje dat heel vaak gebruikt wordt in de popmuziek. Wat mij betreft het beste in het nummer “Radio” van The Corrs, maar voor dit nummer was “Heat of the night” van Bryan Adams de inspiratie. Je hebt elke dag 16 uur om wat van je dag te maken, al denk je daar bij het wakker worden nog niet aan. “After work the real fun starts,” zing ik, “Creating art from nothing at all”. Ik heb het natuurlijk over het schrijven van songs. Dit nummer is dus niet alleen een ode aan het leven, maar ook aan het uitoefenen van je passie.

The more you learn, the less you know
Dit is nog steeds mijn motto: veel in het leven is onbegrijpelijk, ongrijpbaar en oneerlijk. Misschien is dat negatief, maar voor mij is het een waarheid als een koe. Muzikaal gezien is dit geïnspireerd door Nirvana; zachte coupletten, een hard refrein en een nog hardere brug. Dit is lange tijd mijn favoriet geweest. Ook omdat het muzikaal goed in elkaar zit. In de coupletten zit, net als in reggae, het accent op de derde tel. In de brug had ik eigenlijk een gitaarsolo gepland, maar ik begon spontaan de laatste regel van het vorige couplet te schreeuwen (“I laughed at your funeral”) en dat heb ik zo gelaten.

Oh, Josephine
Over een meisje dat alles voor elkaar krijgt door alles en iedereen te manipuleren. Toen ik “Oh, Josephine” had opgenomen, bedacht ik me dat het beter zou klinken met een distortion-geluid. Aangezien alle gitaareffecten uit mijn harddisc-recorder kwamen, kon ik de gitaarpartij in 1 druk op de knop omzetten naar dat gruizige effect. De beslissing om meer heavy nummers op te nemen was geboren.

Brainwave
Een zogenaamde ‘brainwave’ kan een voorgevoel zijn, maar ook een slecht idee. En wij kunnen als mensen soms moeilijk het onderscheid maken. Iets kan heel erg goed voelen, maar slecht aflopen en andersom. Goede ideeën kunnen soms slecht voor jezelf uitpakken.
Dit nummer werd bijna geheel vanuit de baspartij geschreven. Ik beschouw de bas altijd als één van de belangrijkste onderdelen van een nummer en in “Brainwave” zorgt het eigenlijk voor de hele opbouw en de drive. Op het tweede Mike Cubrik album staan ook heel veel nummers waarop ik alleen bas en drums speel, Jan vulde dan de rest in. Ooit een slechte band horen spelen? Drie tegen één dat de bassist slecht is, óf de drummer. Bas en drums zijn de lijm die een goed nummer bij elkaar houden. En een goede band.

How can I make you love me?
Ik was weer eens verliefd en durfde weer eens niets te zeggen. Tja, zo blijf je vrijgezel. Je ziet die ander stralen en denkt dat het door jou komt en dan zegt ze het onvermijdelijke: ze heeft een nieuwe vriend. Dan moet je na een portie liefdesverdriet weer overgaan tot de orde van de dag.
Een soort van ballade, al doe ik op “Brainwave” niet aan ballades en is het meer een midtempo pop/rock-nummer. Dit is op de gitaar geschreven terwijl ik aan de studie was om een aantal barré-akkoorden in de vingers te krijgen.

Demon in my head
De vriendin van een kennis zat behoorlijk in de rats en deed haar hele verhaal uit de doeken. Eigenlijk is dit een erg arrogant nummer want ik neem de depressie van de hoofdpersoon niet serieus. Terwijl ik inmiddels weet wat voor erge ziekte dat kan zijn. Maar in het geval van deze persoon had ik mijn twijfels. Ik vond dat ze zelf de draad weer moest oppakken en moest stoppen met wijzen naar ‘externe’ factoren, die volgens haar de oorzaak waren van haar depressie.

Man overboard
Een erg somber nummer over eenzaamheid, aftakeling, je overbodig voelen, kortom het gevoel dat je overboord bent geslagen en dat er niemand is die je komt helpen. De inspiratie voor dit nummer komt van een nummer van Herr Needle, een lokaal bandje waar ik in 1997 een optreden van bijwoonde. Tijdens dat optreden leerde ik Jan Kuipers kennen. Eén van de nummers die ze speelden had een vergelijkbaar ritme en gitaarmuur in het refrein als in “Man overboard”. Het is al die jaren in mijn hoofd blijven zitten. Grote kans dat als ik dat nummer weer zou horen, dat het er niet op lijkt, maar dat het in mijn hoofd een andere vorm heeft gekregen.

Waiting for the snow to melt
Het eerste nummer dat ik voor “Brainwave” opnam maar het past eigenlijk totaal niet bij de rest van het album. Dit vrolijke ska-achtige nummer over besluiteloosheid lijkt eerder afkomstig van het vorige album “Escape to nowhere”. Toch heb ik een zwak voor dit nummer. De licht humoristische tekst, het gitaarmotiefje, de samenzang, het werkt op de één of andere manier.

Help is on the way
Een collega kon niet meekomen op de afdeling en dat frustreerde mij enorm. Ik moest een stap harder waardoor de werkdruk steeg en mijn stress verergerde. De baspartij is, net als in het titelnummer, hier ook heel bepalend geweest. Ik nam eerst de instrumentale versie op voordat ik de tekst schreef.

I dream of you
Ook dit nummer heeft een perfecte balans tussen bas, gitaar en drums. Met de aantekening dat de coupletten dit keer harder zijn dan het refrein. Tekstueel gaat het over iemand die zijn liefje heeft verloren. Ook al had ik dat zelf nog nooit écht meegemaakt, ik heb in elk geval mijn best gedaan om dat zo goed mogelijk te beschrijven 😉